Mötet med författarinnan

Efter många tveksamma och kritiska tankar gentemot Allt som återstår hoppades många av eleverna i seminariegruppen att författarinnan inte skulle vara lika tråkig som boken. När vi fick möta henne en eftermiddag, visade det sig att hon var en person som har nära till skratt.

    Det blev mycket tal om kaffe och den svenska kaffekulturen. Hur vi måste ha någonting varmt att hålla i händerna för att känna oss säkra i sociala situationer. Vilket är ganska absurt om man tänker på det. Det var ju just så vi satt. Med en kopp mellan händerna och blickar mellan okända ögon. Ordet fika hade vi upptäck och diskuterat tidigare i gruppen. Nu medgav hon att det inte fanns på den tiden. Ordet hade hon bytt mot eftermiddagskaffe nu.

    Elin Boardy berättade också att hon tycker om att titta väldigt ingående på saker precis som huvudkaraktären Emma. Hon brukar titta på moln och grenar och se alla detaljer. Detta har hon lyckats förmedla i sin roman.

    Det som stannade kvar mest i min hjärna var att berättelsen faktiskt handlar om Elin Boardys morfars mor. Jag blev liksom paralyserad då Elin fick frågan om hur mycket utav det som är hämtat från verkligheten. Hon sa att många av personerna var riktiga, bara med andra namn. Det var sant att hennes morfars bröder faktiskt emigrerade till USA. Hon hade själv läst igenom sjukhusjournaler och vykort från sina släktingar. Själva historien för övrigt var helt uppdiktad. Vad hade historien varit utan dessa fragment från verkligheten?

    Jag tror att varje historia behöver en gnutta sanning för att bli bra och trovärdig. Även böcker som inte är direkt kopplade med verkligheten som till exempel Harry Potter böckerna innehåller inspiration från verkligheten. Den onde svartkonstnären Voldemort är skrämmande lik Hitler när han massavrättar personer som inte har något trollkarlsblod. Samtidigt som han tar över Trolldomsministeriet och styr på så sätt hela landet med järnhand.

    Innan författarmötet var över läste Elin Boardy själv ur sin bok. Det var på något sätt som att den blev mer levande då orden kom ut ur munnen på en människa. Kanske är Allt som återstår en bok att rekommendera till min mormor som är näst intill blind och bara lyssnar på talböcker?

/ Lina Sigfridsson

Kommentarer
Postat av: elin

Jag tycker absolut att du ska rekomendera boken till din mormor! Jag önskar själv att mina morföräldrar hade levat och kunnat få läsa Allt som återstår.Genom hela boken så såg jag deras lilla röda torp. Flera gånger kändes det som om Boardy faktiskt beskrev min mors föräldrahem.

2009-03-04 @ 08:45:00
Postat av: Olivia

Jag tror att de flesta böckerna levandegörs när man läser ur dem högt, speciellt nu när själva författaren läste ur den! Det hade jag önskat att vår författare gjort.



Jag tycker att ljudboken är guds gåva till folket! Senast lyssnade jag på ett Öga rött och det blev så mycket lättare att förstå då med tanke på all slang som karaktäriserar boken.

2009-03-05 @ 22:14:35
URL: http://reglerna.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Ett bra referat av författarmötet och intressant kommentar till Harry Potter-böckerna.

2009-03-18 @ 10:54:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0